Sinds een paar jaar wordt shockwave therapie toegepast door veel fysiotherapeuten, omdat is gebleken dat deze vorm van behandelen zeer effectief en succesvol kan worden ingezet bij de behandeling van veel klachten. De sterke trillingen die tijdens de behandeling worden gegeven via een behandelkop versnellen de bot- en weefselgenezing. Deze behandelkop wordt op de plek gezet die is aangedaan.  De hoogenergetische geluidstrillingen die het shockwave-apparaat genereert lossen kalkafzettingen aan kapsels, pezen, spieren en banden op en zorgen ook voor een betere bloedvoorziening in het aangedane gebied. De golven stimuleren het zelfherstellend vermogen van het lichaam om afvalstoffen af te voeren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat  shockwave therapie succesvol is bij chronische klachten die eerder met gewone therapie of medicatie moeilijk te behandelen waren. De behandeling is kortdurend, geeft snel resultaat en de pijn wordt rechtstreeks bij de oorsprong bestreden.

Wanneer shockwavetherapie

Shockwave therapie wordt onder meer ingezet bij de behandeling van:
– aandoeningen als golverselleboog, hielspoor of tennisarm;
– chronische schouderklachten, al of niet met kalkafzetting in de pezen;
– sommige vormen van peesontstekingen;
– ontsteking en verkalking aan achillespees of kniepees;
– chronische nek- schouder en/of rugpijn
– spanningcalcificaties (kalkafzettingen)

Shockwave therapie is niet geschikt voor de behandeling van trombose, fracturen, tumoren en bij prothesen.

Voordat behandeld gaat worden, wordt er eerst een onderzoek uitgevoerd waarbij goed gekeken wordt of uw klachten behandeld kunnen worden met shockwave therapie. Zo ja, dan vindt er gedurende een bepaalde periode een aantal behandelingen shockwavetherapie plaats, met steeds een behandelduur van 15 minuten. Voor deze behandelingen gelden de normale fysiotherapietarieven. Vergoeding vindt plaats afhankelijk van uw zorgverzekering voor fysiotherapie. Na evaluatie kan besloten worden tot vervolgbehandeling.